Projekt

 
eCtouch Braille International logotyp

eCtouch Braille International

eCtouch Braille International kommer vidareutveckla appen eCtouch, specialanpassad för personer med dövblindhet och synnedsättning som använder punktdisplay. En del av dessa personer använder idag gamla analoga texttelefoner som snart inte kommer att fungera, då det analoga telefonnätet stängs ned under 2024. Det är angeläget att eCtouch ersätter texttelefonerna så snart som möjligt, så att dessa personer inte lämnas utan fungerande distanskommunikation i realtid. För att eCtouch ska anpassas efter användarnas behov är användartestning centralt i projektet. Användare både i Sverige och Spanien kommer testa de nya funktionerna i en pilot där de får ringa samtal med eCtouch.

Projektet koordineras av Omnitor med The World Federation of the Deafblind (WFDB) som underleverantör. WFDB är ansvarig för användartester i Spanien. Projektet startade i oktober 2023 och pågår t o m mars 2025.

 
Logotyp för projektet SHAPES.
EU-flagga och text som förklarar att projektet finansieras av EU.

SHAPES

SHAPES (Smart and Healthy Ageing through People Engaging in supportive Systems) tar sig an utmaningen med den åldrande befolkningen i Europa. Med högre ålder ökar risken för funktionsnedsättning och försämrad hälsa. SHAPES mål är att förbättra hälsa, välmående och självständighet hos dessa personer samt att öka den långsiktiga hållbarheten i hälso- och vårdsystemen i Europa. Detta kommer uppnås genom att sjösätta SHAPES plattform vilken består av ett brett utbud av digitala lösningar för att stötta och förlänga ett hälsosamt och självständigt liv för äldre personer. Omnitor bidrar med sina innovativa kommunikationslösningar och kommer leda två piloter i Sverige.

SHAPES koordineras av Assisting Living and Learning Institute hos Maynooth University. Konsortiet består av 36 partners från 14 länder. Projektet pågår i fyra år och har en budget på 21 miljoner euro.

Läs mer om projektet https://shapes2020.eu/
Läs SHAPES vetenskapliga artiklar

Tidigare projekt

 
 
Logotyp för projektet AIMES.
EU-flagga och text som förklarar att projektet finansieras av Eurostars-2 i samarbete med EU.

AIMES

AIMES (Advanced internet-based multimedia Emergency Services) syftade till att låta nödtjänsten dra nytta av det kraftfulla verktyg som medborgaren fått med sin smartphone. Medborgaren kan t ex ringa videosamtal och dela information medan nödtjänsten oftast endast kan ta emot traditionella röstsamtal. Med AIMES överbryggar vi gapet i teknik mellan medborgaren och nödtjänsten. Detta gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att nå nödtjänsten med video, ljud och text i realtid. Det gör det också möjligt för medborgaren att dela mer information samt använda sin nödapp över Europa. AIMES bygger vidare på standarden PEMEA (Pan-European Mobile Emergency Application).

AIMES koordinerades av Deveryware i Spanien. AIMES startade i januari 2020 och avslutades januari 2022.

Läs mer om projektet genom projektbladet eller hemsidan https://aimes-eurostars.eu/

Logotyp för projektet NEXES.
EU-flagga och text som förklarar att projektet finansieras av EU.

NEXES

NEXES (Next Generation Emergency Services) forskade i och testade hur modern IP-baserad kommunikation kan användas för att förbättra nödtjänstens effektivitet och överblick i en nödsituation. NEXES gör det möjligt för medborgaren att kommunicera med ljud, video och text i realtid vilket ger personer med funktionsnedsättning likvärdig tillgång till nödtjänsten. Medborgaren kan även dela viktig information med nödtjänsten t ex exakt position och språkpreferenser. Projektet byggde en referensplattform för nästa generationens nödsamtal för att m h a slutanvändare som medborgare, nödtjänst, ambulans, polis och brandkår bedriva piloter där systemets funktionalitet verifieras. Omnitor ledde arbetet med att ta fram infrastruktur samt nödappar för medborgare och blåljuspersonal.

NEXES koordinerades av RINICOM i Storbritannien. Konsortiet bestod av 16 partners från 9 länder. Projektet startade 2015 och avslutades 2018. NEXES budget var över 5 miljoner euro.

 
Logotyp för projektet eCweb samt information om att projektet stödes och finansierades av PTS.

eCweb

eCweb löste problemet att det ofta är krångligt att kontakta företag, organisationer och myndigheter om man vill kommunicera med teckenspråk. Det fanns även ett behov från företag, organisationer och myndigheter att vara tillgängliga på många språk inklusive teckenspråk. Projektet tog fram en webbaserad lösning som endast krävde en modern webbläsare. Om ett företag ville vara tillgängliga på teckenspråk la de enkelt till en länk på sin hemsida. När kunden klickade på länken kopplades samtalet upp mot företaget med ljud, video och text i realtid. 

eCweb koordinerades av Omnitor. Projektet startade 2015 och avslutades 2017.

 
Logotyp för projektet ACE.

ACE

ACE (Accessible Communications for Everyone) mål var att riva barriärer i kommunikationen för döva, hörselskadade, talskadade och dövblinda medborgare i USA. Kommunikationen skulle fungera utan hinder med familj, vänner, företag och myndigheter. I projektet ingick distanskommunikation med video, ljud och text i realtid samt automatiskt tal till text (transkribering) och text till tal funktionalitet.

ACE fick finansiering av FCC (Federal Communications Commission) i USA. Omnitor var delaktig som teknisk underleverantör 2015-2016.

Logotyp för projektet Cloud4all.
EU-flagga och text som förklarar att projektet finansieras av EU.
 

Cloud4all

Cloud4all (Cloud platforms Lead to Open and Universal access for people with Disabilities and for All) ämnade att se till att olika IT-baserade enheter automatiskt anpassade sig efter olika individers behov och preferenser. Det kunde handla om enheter som en mobil, dator på biblioteket eller en publik biljettautomat. Ett behov hos en person med synnedsättning kunde t ex vara extra stor text och svart text på vit bakgrund.

Cloud4all koordinerades av Ilunion i Spanien. Projektet startade 2012 och avslutades 2015.

 
Text som textar RERC-TA.

RERC-TA

RERC-TA (Rehabilitation Engineering Research Center on Telecommunications Access) 
gick ut på att utveckla lösningar för att personer med funktionsnedsättning i USA skulle migrera till modern distanskommunikation utan att förlora tillgång till nödtjänst eller möjligheten att ringa andra på gamla telenätverk.

RERC-TA fick finansiering av US National Institute on Disability and Rehabilitation Research (NIDRR). Projektet leddes av University of Wisconsin. Projektet startade 2009 och avslutades 2015.

Logotyp för projektet REACH112.
EU-flagga och text som förklarar att projektet finansieras av EU.
 

REACH112

REACH112 (Responding to All Citizens Needing Help 112) erbjöd tillgänglig distanskommunikation till personer med funktionsnedsättning i sin dagliga kommunikation samt i kommunikationen med nödtjänsten i fem länder i Europa. I Sverige bedrevs en pilot under ett år med riktiga nödsamtal. När medborgaren ringde 112 kopplades en 112-operatör in och en teckenspråkstolk in i ett trepartssamtal.

REACH112 koordinerades av IES Solutions i Italien. Projektet startade 2009 och avslutades 2012.

 
Text som textar Ring direkt.

Ring direkt

Ring direkt hade som mål att man som användare av en förmedlingstjänst endast skulle behöva lämna ut ett telefonnummer till anhöriga, vänner och kollegor. Tidigare var man tvungen att lämna ut telefonnumret till förmedlingstjänsten och telefonnumret till sig själv vilket innebar en uppringning i två steg vilket var krångligt. Ring direkt provade olika metoder för att koppla in förmedlingstjänsten i ett steg och genomförde en pilot under ett år med 60 användare.

Ring direkt koordinerades av Omnitor. Projektet fick finansiering från PTS (Post- och telestyrelsen).  Projektet startade 2006 och avslutades 2008.